søndag 29. mars 2009

Kreft eller ikke kreft det er spørsmålet!

Jeg må ærlig innrømme at artikler om kreft tilhører den kategorien artikler jeg prøver å unngå å lese. Det ligger i temaets natur at disse sjelden kan klassifiseres som gladsaker. Og i rekken av hverdagslige små frustrasjoner og bekymringer, føler jeg ikke behov til å inkludere frykten for kreft i disse. Derfor gjør jeg meg stor flid i å bla fort forbi kreftrelaterte artikler. MEN.....i februar fant jeg endelig en artikkel som kommer inn under den sjeldne kategorien "kreft-gladsak". Det var Dagbladet, avisa som har gjort det til en livsstil å berike oss med cutting-edge, helserelaterte saker i folkeopplysningens navn. De hadde blant annet, nylig den sjokkerende nyheten om at "p-piller kan gi astma". Så nå kan du som mann ikke lenger være sikker på om det er astmaen eller dine prestasjoner i senga som får din bedre halvdel til å hive etter pusten under akten. Nok en kilde til hverdagsbekymringer, og en sak jeg burde styrt unna. Uansett en Dagblad-artikkel som sikkert får Inhalatorindustrien til å sprette champagnekorkene.


Men tilbake til Kreft-gladsaken. Dagbladet kunne den 2. februar i år på forsiden melde "har løst kreftkode". For å virkelig understreke det, hadde de slengt opp "gjennombrudd" ved siden av overskriften.



Jess!!! up yours kreft!!! Der fikk du den etter å ha plagd livet (dessverre ganske bokstavelig talt) av oss gjennom hele menneskehetens historie. Jepp, dette er en sak jeg med glede kunne lese. Okay, noen forbehold var det i artikkelen, men alt i alt en gladsak som gjør fremtiden litt lysere. Trodde jeg.....

Hvor lenge lot Dagbladet, meg leve med disse lyse fremtidsutsiktene? i nøyaktig fem dager! Lørdag 7. februar, hadde Dagbladet snudd på flisa, og bestemt seg for at disse optimistiske fremtidsutsiktene angående kreft, var et tilbakelagt kapittel. Nå var budskapet "Dramatisk økning i Norge - 1 av 3 vil få kreft".



Men, men, jeg trodde de hadde løst kreftkoden fem dager tidligere? Kom det opp noe nytt mellom mandag og lørdag jeg ikke har fått med meg? Var koden feil? Men kanskje fem dager med falske forhåpninger er bedre enn ingen forhåpninger. For kanskje trenger man noen falske forhåpninger for fremtiden, med tanke på hva Dagbladet har gitt meg av helserelaterte førstesider i mars:

2. Mars: "Frykter at DØDS-bakterie skal spre seg fra sykehusene"
6. mars: "Dramatisk økning i hjerneslag". (ikke bare kreft som har dramatisk økning altså)
11. mars: "Pass deg for hodepinetabletter"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglisten