torsdag 9. april 2009

En strek i regninga!


Leste en artikkel i VG om 600 ansatte i Kvinesdal kommune som på grunn av en tabbe ikke fikk utbetalt lønna før påske. En liten tastefeil og dermed får ikke folkene i kommunen lønn før tirsdag neste uke.

Greit nok at vi i gamle dager måtte inn i banken med bankgiroene og få personen bak skranken til å taste inn og stemple giroen, og at det deretter gikk noen dager til mottaker fikk pengene. MEN nå gjør vi all jobben selv, godkjenner e-fakturaer eller legger inn betalinger selv i nettbanken.

Er ikke ekspert på dette, men tviler sterkt på at det sitter en person i Skandiabanken (som jeg bruker) og ser på skjermen og tenker med seg selv, "jaha der har Selveste lagt inn en betaling til Elixia igjen, da får jeg vel godkjenne den", og trykker på "enter" og godkjenner betalingen.

I min naivitet antar jeg at dette på ett eller annet mystisk cyberspace-vis, foregår automatisk, og er uavhengig av at noen i banken sitter på jobb og gjør dette. For på en vanlig hverdag kan jeg sitte på kvelden og gjøre en overføring og denne er trygt på en ny konto neste morgen. Går ut i fra at det ikke sitter en overtrøtt, kaffepimpende saksbehandler å godkjenner betalingen min midt på natta. Så ja, jeg har grunn til å tro at det er en eller annen slags automatikk i nettbetalinger.

Men i påska og andre helligdager er det tydeligvis umulig å la det gå automatikk i betalinger.
Vi klarer å lage kunstige hjerter til mennesker, hybridbiler, piller med kamera for diagnostikk, sement som renser farlige gasser, tenkende klær eller sy på kroppsdeler som har falt av etter uvettig bruk av sirkelsag.

Men å betale en regning på skjærtorsdag er i 2009 fremdeles en uoverkommelig barriere og kun en fjern fremtidsutopi.

Påskehilsen er herved oversendt til de kommuneansatte i Kvinesdal som må vente til 3. påskemorgen for å slukke pengesorgen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglisten